Det grøne skiftet i maritim sektor har ført til store omstillinger. Fornybare løsninger er på full fart inn i sektoren, og i desember 2014 vedtok Stortinget at alle statlige fergeanbud skal ha krav til null- og lavutslippsteknologi. Fylkene følger etter, og på nyåret gjorde fylkespolitikere et intensjonsvedtak om at de nye fergekontraktene skal inneholde krav om null- og lavutslippsteknologi. Det er viktig at dette vedtaket blir fulgt opp av det nyvalgte fylkestinget i de kommende fergekonsesjonene.
Null- og lavutslipps ferger
Det er tydelig at miljøvennlig fergedrift satses bredt på. Dette kom også frem under fergeseminaret som ble arrangert av Zero og Kollektivforeningen i Bergen 13. oktober, hvor det grønne skiftet til fornybar fergedrift var tema. Over 100 personer deltok på konferansen, som hadde som mål om å bidra til økt kunnskap om fornybare løsninger for fergedrift. Seminaret bestod av en rekke innlegg, blant annet fra Hordaland fylkeskommune som vil være en viktig bidragsyter i dette skiftet. Andre foredragsholdere var Simens, Energi Norge, Ruter, Fjord1, AGA, Statens Vegvesen, Enova, NoX-fondet og Energi- og Miljøkomiteen. Ulike fornybare løsninger som batteridrift og biodrivstoff ble presentert. Seminaret inkluderte også en befaring til Ampere, verdens første helelektriske bilferge, som er i drift på sambandet Lavik-Oppedal i Sogn og Fjordane.
Utfordringen til den nye fylkesordføreren
Fylkene ønsker å følge etter riksvegfergedriften og komme i gang med skiftet til utslippsfri teknologi. Dette kom frem i intensjonsvedtaket som ble gjort av Hordaland fylkeskommune tidligere i år. Under fergeseminaret la tidligere fylkesordfører, Tom Christer Nilsen, frem fylkets fremdriftsplan når det gjelder miljøvennlig fergedrift. Ifølge Nielsen er forutsetningen bak vedtaket at fylket klarer å opprettholde det eksisterende tilbudet med samme frekvens. Dette tyder på at Hordaland fylkeskommune mener alvor når det gjelder satsningen på miljøvennlige transportløsninger, og det er viktig at dette følges opp av det nye fylkestinget v/fylkesordfører, Anne Gine Hestun.
Hordaland har i dag 16 fergesamband knyttet til fylkesvegnettet. Dagens fergekontrakter går ut i perioden 2018-2020, og innholdet i de nye kontraktene må være klare før 2016. NCE Maritime CleanTech forventer at den nye fylkesordføreren følger opp disse kontraktene og stiller krav til nullutslippsteknologi i de kommende fergekonsesjonene. Om miljøvennlig fergedrift ikke støttes i de nye kontraktene, må vi vente helt til neste anbudsperiode som er i 2030. Det er tydelig at dette er noe som engasjerer og flere kronikker (BT) og debatter har tatt opp viktigheten av å satse på utslippsfrie ferger.
Behov for investering i nett
For å kunne få lav- og nullutslippsferger i både statlige- og fylkessamband er det behov for investering i nett. På fergeseminaret holdt Energi Norge v/Ulf Møller et interessant foredrag om nettinvesteringer når det gjelder elektrifisering av ferger. Møller påpekte at ikke alle fergeanløp har tilgang til utbygd nett, og at det kan være en utfordring når det gjelder omstilling til elektrisk fergedrift. Det kan være både krevende og dyrt å legge til rette for lading av ferger. I en studie gjennomført av Energi Norge kom det frem at anleggsbidrag knyttet til utbygging av nett i fergeleier vil komme på rundt 800 millioner kroner. På tross av store kostnader når det gjelder nettinvestering, påpeker Møller at elektrifisering av fergedrift er energieffektivt og vil gi store besparelser.
Kilder
- Kjerpeseth, J. E & Michelsen, L-H. P (20. oktober 2015) Ein historisk sjanse. Bergens tidene. Tilgjengelig fra: http://www.bt.no/meninger/debatt/Ein-historisk-sjanse-3462595.html
- Sbertoli, P. K (13. oktober 2015) Nå kommer utslippsfrie ferger til fylkessambandene. Zero Emission Resource Organisation. Tilgjengelig fra: http://blogg.zero.no/2015/10/na-kommer-utslippsfrie-ferger-til-fylkesfergene/